La PAC1 d'aquest PRC2 està orientada a actualitzar el preprojecte del Plà de treball que ja vaig realitzar en la PAC3 del PRC1. Seguint els consells de la UOC, els dos Practicums els realitzo en el mateix centre, així que, aquest setembre, un cop he tornat a contactar amb ell i he explorat les possibilitats reals d'actuació, he realitzat una definició detallada dels objectius que persegueixo i de les diferents accions que penso desenvolupar al llarg d'aquest semestre i he establert una primera temporització de les activitats a desenvolupar per definir, estructurar i planificar el treball que estic realitzant en el Practicum.
Un cop heu pogut llegir tant la descripció del projecte en aquest blog, amb el que us haureu fet una idea general de la tipologia d'alumnat amb el que intervinc, com els diferents arxius del blog on faig una diagnòsi comunitàri del barri de la Salut-Llefià (que és el barri on està inserit el S.I.Badalona) i una contextualització del centre i les mesures d'atenció a la diversitat que s'adopten, us mostro el meu Plà de Treball, un procés d'avaluació-intervenció contínua, que presenta 4 fases ben diferenciades que us detallo en el quadre de sota. Per confegir-lo he de dir que m'ha estat molt útil tot allò que he aprés en les assignatures d'Anàlisi de casos i Diagnóstic en educació.
Gràcies al que vaig aprendre a l'assignatura de Noves Tecnologies (NTICEDU) (que vaig cursar en aquesta llicenciatura), he creat un mapa conceptual amb el programari Cmaaptools, que concreta molt bé el model que us presento, on relaciono cada fase (un cop atesa la demanda) amb l'avaluació corresponent (el moment de l'avaluació psicopedagògica és un moment cabdal, que mereix tota la nostra atenció), des de la recopilació d'informació a tot el que se'n deriva (intervenció i seguiment). Considero que l'èxit d'aquesta intervenció (i totes), parteix d'un adequat procés d'avaluació inicial, i com no, contínua (avaluació de l'eficàcia de les accions en el procés) i final (resultat de l'estratègia emprada per donar resposta a la demanda):
Gràcies al que vaig aprendre a l'assignatura de Noves Tecnologies (NTICEDU) (que vaig cursar en aquesta llicenciatura), he creat un mapa conceptual amb el programari Cmaaptools, que concreta molt bé el model que us presento, on relaciono cada fase (un cop atesa la demanda) amb l'avaluació corresponent (el moment de l'avaluació psicopedagògica és un moment cabdal, que mereix tota la nostra atenció), des de la recopilació d'informació a tot el que se'n deriva (intervenció i seguiment). Considero que l'èxit d'aquesta intervenció (i totes), parteix d'un adequat procés d'avaluació inicial, i com no, contínua (avaluació de l'eficàcia de les accions en el procés) i final (resultat de l'estratègia emprada per donar resposta a la demanda):
PLA DE TREBALL
Per realitza el Plà de Treball, he de dir, que m'ha estat molt útil tot el que he anat aprenent al llarg de la Llicenciatura, no obstant, remarcar que per poder concretar tant els instruments/tècniques com els indicadors d'avaluació (que és el que m'ha estat més feixug), el llibre de l'assignatura de "Diagnòstic en educació" ha estat cabdal ( podeu trobar-lo en l'apartat de bibliografia d'aquest blog).
FASE 1: Presa de contacte, anàlisi de la demanda, definició
conjunta dels objectius i recollida i anàlisi d’informació.
DATA: Setembre
HORES: 20h
|
Objectius:
-Conèixer
el context per estudiar la demanda
-Aproximació
al funcionament del departament d’atenció a la diversitat i les tasques del
psicopedagog que hi treballa.
-Consensuar
l’organització de les pràctiques juntament amb el meu tutor del centre.
-Conèixer
els objectius, l’organització de l’AO i els criteris i procediments
d’assignació
-Conèixer
l’alumnat de l’AO i la proposta didàctica de les àrees implicades
Destinataris:
El centre, professionals implicats, alumnat i professorat de l’AO.
|
Activitats
i Continguts
|
-Lectura
de documents institucionals (NOFC, projecte de diversificació curricular, PAT i
plà de convivència).
-Reunió
amb el coordinador pedagògic, amb el tutor de l’AO (el meu tutor de
pràctiques i cap del DOP), professionals i mestres implicats en l’Aula
Oberta.
-Revisar
expedients de l’alumnat de l’AO.
-Assistència
a reunions amb empreses col·laboradores acollint alumnat en pràctiques
-Assistència
a entrevistes amb famílies de l’alumnat (signatura del contracte)
-Assistència
a les classes de l’AO i amb grup ordinari com observador extern.
-Reunions
individuals amb l’alumnat per conèixer l’estat emocional i familiar, grau
d’organització, motivació, estil d’aprenentatge....
-Reunions
amb families.
|
Instruments
i/o tècniques
|
-Observacions
directes individuals i grupals al centre i a l’aula.
-Graelles
-Registre
d’entrevistes no estructurades amb docents i alumnat de l’AO.
-Observació
interna no sistematitzada, a través del contacte directe amb la realitat.
-Registre
narratiu en Notes de camp.
-Qüestionaris
-Tècniques
de sociodiagnòsi: test sociomètric (per analitzar les relacions humanes de
caràcter afectiu dins del grup i comparar, entre d’altres, l’índex
d’associació i dissociació).
|
Indicadors
d’avaluació
|
-Els
documents elaborats compleixen la seva funció: grau d’informació,
funcionalitat pel centre, propostes de millora...
-Consensuo
el projecte amb el meu tutor
-Grau
de satisfacció dels professors i professionals de l’AO
-Determinar
si la distribució d’espais, acces a ordinadors i PDI i metodologies de l’AO
són les més apropiades
-Nombre
de participants, grau de participació i grau d’implicació dels implicats.
-Quines
mancances relacionades amb els hàbits acadèmics i de conducta presenten els
alumnes de l’AO
-Cohesió
de grup de l’AO
-Grau
d’implicació de les famílies i nombre de reunions
-Nombre
d’informació recollida (material i metodologia) de les àrees i funcionalitat.
-Nombre
de reunions i conclusions preses
|
FASE 2: Disseny, preparació de materials, redefinició de la
intervenció, acords i compromís.
DATA: primera setmana d’octubre
HORES: 15h
|
Objectius:
- Presentar
el material al professorat implicat.
- Consensuar
i prendre decisions per establir el plà d’intervenció i corresponsabilitzar
als professionals per assolir l’èxit de la mateixa.
Destinataris: Professors implicats, tutor,
coordinador pedagògic i alumnat.
|
Activitats
i Continguts
|
-Assessorament
en la planificació dels objectius, continguts i metodologia per reforçar les
àrees instrumentals en l’àmbit sociolongüístic (català i castellà) al nivell
del grup d’alumnes.
-Assessorament
en la planificació del programa de suport a la competència social per les
àrees d’educació per a la ciutadania i els drets humans i socials al nivell
del grup d’alumnes.
-Incorporar
les TIC com a eina ordinària.
-Implicar
als professors del grup en les tasques
-Prendre
decisions consensuades
|
Instruments
i/o tècniques
|
-Internet,
impresora i processador de textos
|
Indicadors
d’avaluació
|
-Plà
de treball consensuat amb el tutor
-Grau
d’implicació dels participants
-Determinar
la funcionalitat i grau d’adequació de les propostes didàctiques
-Analitzar
els aspectes que poden ser millorats en la proposta de programacions
-S’ha
adaptat l’espai físic (aula) pel bon desenvolupament del Plà
-Aprenentatge
i recursos assolits pels pròpis tutors
|
FASE 3: Implementació i seguiment del Plà
DATA: Octubre, Novembre i primera de desembre
HORES: 35h
|
Objectius: Presentar el plà de treball a
l’alumnat i executar-lo.
Destinataris: Alumnat, professorat i
professionals implicats.
|
Activitats
i Continguts
|
-Atenció
individual i seguiment de casos específics, si escau.
-Participar
i col·laborar en el Plà d’actuació
-Orientar
als professors a enfocar les sessions
-Presentar
el Plà de treball a l’alumnat
-Dificultats
trobades en aplicar el Plà
-Modificacions
de les programacions i materials durant l’aplicació
-Evolució
dels alumnes, actitud i motivació
|
Instruments
i/o tècniques
|
-Reunions
períodiques amb el professorat implicat (per contrastar opinions, assessorar
i redifinir la intervenció si escau).
-Tècniques
de formació i de teràpia: Role-Playing i anotacions en diari de camp
|
Indicadors
d’avaluació
|
-Observació
i seguiment de la participació de l’alumnat de l’AO
-Evolució
de l’alumnat
-Actitud
i motivació dels alumnes vers la nova metodologia
-Grau
de motivació i implicació a l’utilitzar les TIC
-Grau
d’absentisme durant el període d’aplicació
|
FASE 4: Avaluació del projecte, propostes de millora i
prospectiva
DATA: Segona setmana de desembre HORES:
10h
|
Objectius: Valorar, extreure conclusions,
proposar millores i decidir la seva continuïtat o no al llarg del curs.
Destinataris: El projecte.
|
Activitats
i Continguts
|
-Observació
dels treballs realitzats pels alumnes i evolució curricular i emocional.
-Revisar
les autoavaluacions, coavaluacions i avaluacions de l’alumnat
|
Instruments
i/o tècniques
|
-Protocol
d’avaluació de final de trimestre
|
Indicadors
d’avaluació
|
-Aprenentatges
i recursos assolits pels professors
-Evolució
del rendiment de l’alumnat.
-Evolució
de l’estat emocional individual i cohesió del grup de l’AO
-Grau
de satisfacció del professorat i l’alumnat
-Resultat
final del treball interdisciplinari
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!