PLA DE TREBALL


La PAC1 d'aquest PRC2 està orientada a actualitzar el preprojecte del Plà de treball  que ja vaig realitzar en la PAC3 del PRC1.  Seguint els consells de la UOC, els dos Practicums els realitzo en el mateix centre, així que, aquest setembre, un cop he tornat a contactar amb ell i he explorat les possibilitats reals d'actuació, he realitzat una definició detallada dels objectius que persegueixo i de les diferents accions que penso desenvolupar al llarg d'aquest semestre i he establert una primera temporització de les activitats a desenvolupar per definir, estructurar i planificar el treball que estic realitzant en el Practicum.

Un cop heu pogut llegir tant la descripció del projecte en aquest blog, amb el que us haureu fet una idea general de la tipologia d'alumnat amb el que intervinc, com els diferents arxius del blog on faig una diagnòsi comunitàri del barri de la Salut-Llefià (que és el barri on està inserit el S.I.Badalona) i una contextualització del centre i les mesures d'atenció a la diversitat que s'adopten,  us mostro el meu Plà de Treball, un procés d'avaluació-intervenció contínua, que presenta 4 fases ben diferenciades que us detallo en el quadre de sota.  Per confegir-lo he de dir que m'ha estat molt útil tot allò que he aprés en les assignatures d'Anàlisi de casos i Diagnóstic en educació.

Gràcies al que vaig aprendre a l'assignatura de Noves Tecnologies (NTICEDU) (que vaig cursar en aquesta llicenciatura), he creat un mapa conceptual amb el programari Cmaaptools, que concreta molt bé el model que us presento, on relaciono cada fase (un cop atesa la demanda) amb l'avaluació corresponent (el moment de l'avaluació psicopedagògica és un moment cabdal, que mereix tota la nostra atenció), des de la recopilació d'informació a tot el que se'n deriva (intervenció i seguiment).  Considero que l'èxit d'aquesta intervenció (i totes), parteix d'un adequat procés d'avaluació inicial, i com no, contínua (avaluació de l'eficàcia de les accions en el procés) i final (resultat de l'estratègia emprada per donar resposta a la demanda):

PLA DE TREBALL
Per realitza el Plà de Treball, he de dir, que m'ha estat molt útil tot el que he anat aprenent al llarg de la Llicenciatura, no obstant, remarcar que per poder concretar tant els instruments/tècniques com els indicadors d'avaluació (que és el que m'ha estat més feixug), el llibre de l'assignatura de "Diagnòstic en educació" ha estat cabdal ( podeu trobar-lo en l'apartat de bibliografia d'aquest blog).


FASE 1: Presa de contacte, anàlisi de la demanda, definició conjunta dels objectius i recollida i anàlisi d’informació.
DATA: Setembre                                                                                      HORES: 20h
Objectius:
-Conèixer el context per estudiar la demanda
-Aproximació al funcionament del departament d’atenció a la diversitat i les tasques del psicopedagog que hi treballa.
-Consensuar l’organització de les pràctiques juntament amb el meu tutor del centre.
-Conèixer els objectius, l’organització de l’AO i els criteris i procediments d’assignació
-Conèixer l’alumnat de l’AO i la proposta didàctica de les àrees implicades
Destinataris: El centre, professionals implicats, alumnat i professorat de l’AO.
Activitats i Continguts
-Lectura de documents institucionals (NOFC, projecte de diversificació curricular, PAT i plà de convivència).
-Reunió amb el coordinador pedagògic, amb el tutor de l’AO (el meu tutor de pràctiques i cap del DOP), professionals i mestres implicats en l’Aula Oberta.
-Revisar expedients de l’alumnat de l’AO.
-Assistència a reunions amb empreses col·laboradores acollint alumnat en pràctiques
-Assistència a entrevistes amb famílies de l’alumnat (signatura del contracte)
-Assistència a les classes de l’AO i amb grup ordinari com observador extern.
-Reunions individuals amb l’alumnat per conèixer l’estat emocional i familiar, grau d’organització, motivació, estil d’aprenentatge....
-Reunions amb families.
Instruments i/o tècniques
-Observacions directes individuals i grupals al centre i a l’aula.
-Graelles
-Registre d’entrevistes no estructurades amb docents i alumnat de l’AO.
-Observació interna no sistematitzada, a través del contacte directe amb la realitat.
-Registre narratiu en Notes de camp.
-Qüestionaris
-Tècniques de sociodiagnòsi: test sociomètric (per analitzar les relacions humanes de caràcter afectiu dins del grup i comparar, entre d’altres, l’índex d’associació i dissociació).
Indicadors d’avaluació
-Els documents elaborats compleixen la seva funció: grau d’informació, funcionalitat pel centre, propostes de millora...
-Consensuo el projecte amb el meu tutor
-Grau de satisfacció dels professors i professionals de l’AO
-Determinar si la distribució d’espais, acces a ordinadors i PDI i metodologies de l’AO són les més apropiades
-Nombre de participants, grau de participació i grau d’implicació dels implicats.
-Quines mancances relacionades amb els hàbits acadèmics i de conducta presenten els alumnes de l’AO
-Cohesió de grup de l’AO
-Grau d’implicació de les famílies i nombre de reunions
-Nombre d’informació recollida (material i metodologia) de les  àrees i funcionalitat.
-Nombre de reunions i conclusions preses
FASE 2: Disseny, preparació de materials, redefinició de la intervenció, acords i compromís.
DATA: primera setmana d’octubre                                                        HORES: 15h
Objectius:
-  Presentar el material al professorat implicat.
-  Consensuar i prendre decisions per establir el plà d’intervenció i corresponsabilitzar als professionals per assolir l’èxit de la mateixa.
Destinataris: Professors implicats, tutor, coordinador pedagògic i alumnat.
Activitats i Continguts
-Assessorament en la planificació dels objectius, continguts i metodologia per reforçar les àrees instrumentals en l’àmbit sociolongüístic (català i castellà) al nivell del grup d’alumnes.
-Assessorament en la planificació del programa de suport a la competència social per les àrees d’educació per a la ciutadania i els drets humans i socials al nivell del grup d’alumnes.
-Incorporar les TIC com a eina ordinària.
-Implicar als professors del grup en les tasques
-Prendre decisions consensuades
Instruments i/o tècniques
-Internet, impresora i processador de textos
Indicadors d’avaluació
-Plà de treball consensuat amb el tutor
-Grau d’implicació dels participants
-Determinar la funcionalitat i grau d’adequació de les propostes didàctiques
-Analitzar els aspectes que poden ser millorats en la proposta de programacions
-S’ha adaptat l’espai físic (aula) pel bon desenvolupament del Plà
-Aprenentatge i recursos assolits pels pròpis tutors
FASE 3: Implementació i seguiment del Plà
DATA: Octubre, Novembre i primera de desembre                              HORES: 35h
Objectius: Presentar el plà de treball a l’alumnat i executar-lo.
Destinataris: Alumnat, professorat i professionals implicats.
Activitats i Continguts
-Atenció individual i seguiment de casos específics, si escau.
-Participar i col·laborar en el Plà d’actuació
-Orientar als professors a enfocar les sessions
-Presentar el Plà de treball a l’alumnat
-Dificultats trobades en aplicar el Plà
-Modificacions de les programacions i materials durant l’aplicació
-Evolució dels alumnes, actitud i motivació
Instruments i/o tècniques
-Reunions períodiques amb el professorat implicat (per contrastar opinions, assessorar i redifinir la intervenció si escau).
-Tècniques de formació i de teràpia: Role-Playing i anotacions en diari de camp
Indicadors d’avaluació
-Observació i seguiment de la participació de l’alumnat de l’AO
-Evolució de l’alumnat
-Actitud i motivació dels alumnes vers la nova metodologia
-Grau de motivació i implicació a l’utilitzar les TIC
-Grau d’absentisme durant el període d’aplicació
FASE 4: Avaluació del projecte, propostes de millora i prospectiva
DATA: Segona setmana de desembre                                                   HORES: 10h
Objectius: Valorar, extreure conclusions, proposar millores i decidir la seva continuïtat o no al llarg del curs.
Destinataris: El projecte.
Activitats i Continguts
-Observació dels treballs realitzats pels alumnes i evolució curricular i emocional.
-Revisar les autoavaluacions, coavaluacions i avaluacions de l’alumnat
Instruments i/o tècniques
-Protocol d’avaluació de final de trimestre
Indicadors d’avaluació
-Aprenentatges i recursos assolits pels professors
-Evolució del rendiment de l’alumnat.
-Evolució de l’estat emocional individual i cohesió del grup de l’AO
-Grau de satisfacció del professorat i l’alumnat
-Resultat final del treball interdisciplinari

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!