1. identificació de la sessió: SESSIÓ 16
Data: 9 de desembre
Durada: 10h
Lloc:
S.I.Badalona
Participants: tutor, professors i alumnat de l’AO, professors i tutors de 3r i 4t
ESO i Cap d’Estudis (Coordinador pedagògic).
Col·laboradors: Tutor de pràctiques.
Destinataris: Alumnat i professors de l’AO.
2. Fites:
(objectius i activitats)
- Valorar la implementació tot veient el procés des d’un perspectiva global.
- Extreure conclusions, de cara a prendre decisions i adaptar-ho, si escau, a la realitat educativa del centre.
3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)
Per fer aquesta
valoració final (Avaluació sumativa), hem fet tres reunions:
-
La primera amb tot l’equip de professors implicats dins de l’AO (en la
línia de les sessions 7, 8 i 9) però ara amb una visió més global a partir dels
resultats obtinguts, en la Unitat d’Intervenció en l’Àmbit Sociolingüístic i en
els efectes de la intervenció directa amb el Programa ESIETS
-
La segona ha estat amb
tot l’alumnat, fent una posada en comú sobre com han viscut el procés, com es
senten i que els ha aportat.
-
La tercera reunió, s’ha realitzat coincidint i seguint el protocol
d’avaluació de final trimestre amb tot el professorat de 3r i 4t de la ESO, on
l’alumnat de l’AO fa assignatures comuns amb el seu grup de referència. Per aquesta reunió, prèviament, s’ha
escollit un portaveu de l’AO amb dos ajudants, que han transmès les opinions de
tot el grup de l’AO a tot el professorat obertament a l’inici de la sessió
d’avaluació. Quan han acabat, han
marxat i s’ha començat la sessió proticolaria d’avaluació trimestral.
4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres
blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia
diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
- Model d’avaluació CIPP (idees generals en les que
seguiré treballant)
- Model CIPP. Stufflebeam i Shinkfield, A.J. (1987) Evaluación sistemàtica. Guía teòrica y
pràctica. Barcelona.Paidós/MEC
5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels
compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i
els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
Tenint en compte que la intervenció ha
anat tant dirigida a aspectes estrictament curriculars (Unitat d’Intervenció en
l’àmbit sociolingüístic) més fàcils de quantificar i a aspectes transversals
(Educació Emocional a partir del treball sistemàtic en grup a les hores de
tutoria i la intervenció directa amb el grup-classe am el programa de relaxació
ESIETS, abdós per afavorir l'autoconeixement) relatius a aspectes més qualitatius, hem valorat l’impacte tenint en especial consideració:
- Els aprenentatges i recursos assolits pels professors (AO)
- L’evolució del rendiment de l’alumnat
- Grau d’absentisme.
- L’evolució de l’estat emocional individual i cohesió de grup dins de l’AO i dins del grup de referència (3r i 4t ESO).
- Grau de satisfacció del professorat i l’alumnat directa i indirectament implicats en la seva implementació.
La valoració és molt positiva en tots els
casos. Els beneficis obtinguts
superen sobradament els esforços dedicats.
S'ha de seguir treballant en aquesta línia:
- Per una banda
l’enfoc interdisciplinar de les àrees, el treball cooperatiu i l’ús de les TIC,
ens ajuden a motivar a l’alumnat
individualment i col·lectiva, incidint directament i inevitable en la cohesió
de grup, el seu rendiment acadèmic i disminuïnt el grau d’absentisme, tant dins
de l’AO com en les àrees que realitzen amb el seu grup-classe de referència
dels respectius cursos. Veient els
resultats obtinguts amb el grup de l’AO, coincidim en que és una dinàmica que
s’hauria de extrapol·lar a la metodologia global de tot el centre.
- Per altra banda,
veient els resultats de la implementació del programa ESIETS (relaxació i
educació emocional per afavorir el desenvolupament armònic de les persones) ens
fa veure la necessitat de realitzar de forma sistemàtica un treball de consciència
individual i grupal d’educació emocional, vivenciada. De cara al futur, el centre s’hauria de plantejar estendre aquesta
pràctica educativa innovadora el màxim possible, per fer-ho efectiu plantejo
diferents actuacions:
- Presentar una proposta dins del marc dels Projectes d’innovació del Departament.
- Realitzar una formació de centre, dirigida a tots el professorat, en tècniques de relaxació. per a que ho puguin incloure dins de la seva metodologia a l’aula de forma aplicada i sistemàtica.
- Crear un equip de recerca, per treballar a nivell de centre, en la línia de les bones pràctiques educatives.
6. Observacions personals:
(grau de satisfacció,
sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals,
contradiccions,
Gràcies a aqueta fase, he pogut
vivenciar, des d’una perspectiva nova per a mi, que la tasca avaluativa és
bàsica i necessaria, entre d’altres, per que condiciona directament l’ensenyament.
En aquesta ocasió, la dificultat ha
estat al intentar quantificar aspectes qualitius (difícils de quantificar),
però a mesura que he anat avançant he anat entenent que per no perdre’s en el camí, cal tenir criteris concrets i definits,
que possibilitin identificar on s’ès i que falta, tot relacionant-los amb
objectius clars que s’han d’assolir mitjançant contingut, recursos, metodologies i dinàmiques
construides entre tots, i amb instruments i/o tècniques especifiques pel que es
vol aconseguir, ja des de l’inici, per poder veure objectivament l’evolució i
extreure conclusions a partir dels resultats obtinguts i prendre decisions
constantment al respecte. Aquest
és un nou repte en el que seguirè treballant.
Les conclusions i reflexions que
extrec, per ara d’aquesta fase són:
- L’avaluació sempre ha de ser una responsabilitat col·lectiva i compartida, mitjançant l’ús d’un llenguatge sempre en positiu (tothom reacciona millor si sap que pot millorar).
- Avaluar i ensenyar és el mateix procés. Una activitat d’avaluació és una activitat d’aprenentatge, una activitat d’avaluació és bona si es pot fer servir com a activitat d’aprenentatge.
- L’avaluació ha de ser realista, rellevant, constructiva i socialitzadora.
- Diversificar eines d’avaluació és important per obtenir una bona triangulació d’informació (d’aquí que en la intervenció de l’àmbit sosiolingüístic afegís un registre d’autoavaluació i coavaluació de cada alumne, que completa, entre d’altres, l’avaluació del professor).
- Cal que els alumnes participin en les discussions dels seus aprenentatges, sols així els farem reflexionar i implicar-se en la seva pròpia formació, a mode de feedbacks i retroalimentacions constants que els ajudin a saber on són i que s’espera d’ells, per a que aprenguin a autoregular-se i a saber que han de fer en cada moment per aconseguir el que volen (el mètode de les rúbriques de la UOC és un exemple que a mi particularment m’ha ajudat molt i m’ha servit per enfocar-me i no perdre’m en les activitats a entregar, coneixent i esforçant-me des del principi en funció a la nota que he volgut obtenir, tant a estat així, que la majoria d’assignatures que ens han presentat les rúbriques he tret matricules d’honor i excel·lents, i si per a mi ha estat molt gratificant i m’he sentit poderosa i amb plpe control de les meves possibilitats, que no confegirà en el nostre alumnat?
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!