FASE 2



1. identificació de la sessió:              SESSIÓ 5

Data: 2 d’Octubre
Durada: 2h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: tutor AO (tutor del practicum), professors implicats, Coordinador pedagògic i alumnat de l’AO.
Col·laboradors: Tutor AO, professors implicats.
Destinataris: Alumnat i professors de l’AO.

2. Fites:
(objectius i activitats)
  • Mostrar als mestres implicats, al tutor de l’AO i al Coordinador Pedagògic la proposta inicial d’intervenció, concretant l’àrea i activitats en què s’han d’introduir els canvis.
  • Analitzar i consensuar la seva funcionalitat.
  • Definir el rol de l’assessor (o sigui, el meu) i dels altres participants fent la distribució de tasques ajustada a les competències i possibilitats del centre i de cadascú.
  • Afavorir progressivament l’autonomia dels professors en relació a les tasques a desenvolupar, proposant, entre d’altres que valorin alternatives per la següent sessió.
  • Assegurar el compromís i la participació de tots els implicats.

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)
Prèviament a la sessió, he fet un treball de recerca important per poder aportar un document acurat i concís, i deixar oberta la porta per incloure les aportacions del grup en la sessió.  Aprofitant el meu bagatge de mestre, m'ha estat senzill organitzar una programació real, tot i que he de dir, que com la meva especialitat és infantil i primària, concretament l'àrea de música, he cercat models i idees per internet per secundària, i m’he bastit de la informació que el meu tutor, professors i el centre m’ha facilitat amablement.  He fet molt ús, doncs dels meus coneixements previs i experiència de la meva tasca docent, aportant i concretant molta informació de collita pròpia.

He presentat la programació (tenint en compte la legislació, els documents de diversificació curricular, els objectius i linies mestres de l’AO, l’horari lectiu, les àees implicades, el taranna dels mestres i els interessos i mancances de l’alumnat, que he obtingut de les entrevistes i les observacions de la fase anterior i experiències d'altres aules Obertes d'areu de Catalunya).  Hem analitzat i valorat la seva viabilitat, pros, contres...  Fins que hem acordat aportar propostes, dubtes, recursos, instruments d’avaluació...  des de cada àrea per acabar d’arrodonir la programació.  En tot moment s'ha establert un bon clima i el diàleg ha estat present en tot moment, com era d'esperar!

4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
 La immensa majoria estan extrets del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

- Orientacions per l’ESO del Departament d’Educació, via Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya
Especialment els enllaços que tenen a veure amb l’àmbit de llengües (lectura, escriptura i avaluació)
- Aprenentatge Cooperatiu

Ciutadania i valors:
- (2007) Ponència del Sr. José Antonio Marina: “La creació ética com projecte educatiu” jornada de la Xarxa CB sobre desenvolupament personal i ciutadania
 Experiències Aules Obertes:                  
Quí millor que els propis professionals per explicar-nos-les?

- (2006) Conferència de M. Teresa Ferrer Fàbregas (Assessora tècnica del Departament d’Educació) “Elements de reflexió per les bones pràctiques per a l’organització de l’Aula Oberta” (malauradament el só no és massa bo)
- (2006) Valoració IES Rafael Casanova (Baix Llobregat)
-(2006) IES Estany de la Ricarda (Baix Llobregat-Anoia)
- (2006) IES salvador Dalí (Baix Llobregat-Anoia)
- (2006) Visual i Plàstica (baix Llobregat-Anoia)
- (2007) Introducció
- (2007) IES Jaume Salvador i Pedrol (Sant Joan Despí)
- (2007) IES Estany de la Ricarda (El Prat de Llobregat)
- (2007) IES Rafael Casanova (Sant Boi de Llobregat)
- (2007) IES Mediterrània (Castelldefels)
- (2007) IES Frederic Mompou (Sant Vicens dels Horts)
- (2007) Un PDF detallat dels treballs interdisciplinàris a l’Aula Oberta. IES Salvador Galí (El Prat de Llobregat)
- (2007) Tonet Lero, Curmetratge “L’home que volia volar” (producció de l’alumnat de 1r d’ESO, USEE i Aula Oberta de l’IES Baix Penedès Nord de la Bisbal del Penedès)

5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
  • En general tots els participants s’han mostrat molt satisfets amb la meva proposta, l’han vist realista, ajustada i fàcil d’aplicar i accepten de bon gust executar la feina que els toca, mostrant-se molt col·laboradors i comprometent-se a portar per la següent sessió activitats, recursos, propostes metodològiques... que puguin afegir-se a la meva proposta inicial, amb això baix tendint a que progressivament siguin més autònoms i s’identifiquin amb la intervenció.
  • Concloc aquesta sessió redactant l’acta i amb una sensació grata de compromís, participació i implicació de tots.


6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies, desaharmonies amb la teoria)

El treball previ, esforç i hores de dedicació que ha portat aquesta sessió ha estat important, de fet, preveient la orientació que portaria aquesta intervenció, paral·lelament a tot el treball que he anat fent en les sessions anteriors, ja he anticipat moltes de les decisions i actuacions que portaria a terme.  He de dir que sense aquesta previsió m’hagués estat impossible poder fer la sessió segons el planning establert.  Per tant...  marco un punt positiu per mi!

En quant a la metodologia, quan els he presentat la opció de fer un treball per aquest trimestre per projectes que afavorís l’autonomia i el treball cooperatiu, metodologia que considero que és eficaç per fer un treball de corresponsabilitat profund i complet s’han mostrat molt engrescats, sobretot per unificar tota la part lingüística, tot i que el principal inconvenient es troba, per una banda: trobar hores per coordinar-se (cosa que ja hem solventat amb el coordinador pedagògic, destinant hores exclusives a tal efecte al llarg del trimestre) i per l’altra, les dificultats que es deriven del treball en grup, ja que cal fer encaixar i coordinar diferents maneres de ser, de fer i de treballar i això, mai és senzill, tant pels professors com per l’alumnat, ja que sempre hi ha aquell que s’implica menys,  per solventar això, penso que jo, com assessora, sóc una peça clau pels professors i ells, alhora ho son per l’alumnat ja que abdós hem d’exercir i asumir el rol de coordinador per a garantir que els grups funcionin i que el treball flueixi.  Pel docent, treballar així, represneta un canvi important, ja que ha de sortir de les matèries que és especialista i això genera un cert recel... però com s’aprèn, sinó amb la pràctica?  Els docents han de fer de guia i d’acompanyant proper, sols així, l’alumne pasarà a ser el protagonista del seu aprenentatge, deixant de ser mers receptors de continguts per esdevenir creadors del seu pròpi aprenentatge i és amb aquest canvi de rol, que es produeixen un canvi en les relacions entre els professors i alumnes, éssent la confiança el pilar que sustenta aquest tipus de treball, acompanyat de la responsabilitat i l’empatia.  Així doncs, estareu d’acord amb mi que seguir aquesta metodologia afavoreix el treball de valors i actituds en situacions reals, traspasant la metodologia tradicional d’un llibre i afavorint l’ús de les TIC (en aquest cas)

Treballar així, suposaria un canvi en l’estructura de l’Aula Oberta (i tant de bo pogués extrapol·lar-se al funcionament de tot l’institut) i una redistribució de tasques diferent, ja que no hi hauria un ordre jeràrquic tradicional: l’equip directiu es centraria en l’apartat més organitzatiu i les decisions de caire més pedagògic esdevindríen del Claustre i del Coordinador pedagògic a partir de consensuar decisions.  Més enllà de les dinàmiques de treball de l’equip humà, l’estructura de les assignatures i horaris canviarien, es reduïrien les hores dedicades a les matèries com a objecte d’aprenentatge i en la resta de l’horari es cercaria un treball de les matèries aplicades transversalment en el projecte que s’estigui duent a terme en aquell moment.



1. identificació de la sessió:              SESSIÓ 6

Data: 6 d’Octubre
Durada: 3h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: tutor AO (tutor del practicum), professors implicats, Coordinador pedagògic.
Col·laboradors: Tutor AO, professors implicats.
Destinataris: Alumnat, tutor i professors de l’AO.

2. Fites:
(objectius i activitats)
  • Compartir material i recursos i concretar la programació i establir els instruments i ítems per anar fent el seguiment tant de l’alumnat com del professorat (documentació escrita necessària per la valoració final de la intervenció).
  • Redefinir el Plà
  • Consensuar el període de la meva intervenció directa amb el grup de l’AO.
  • Establir el calendari aproximat per les atencions individuals amb l’alumnat (prèvi consens amb el meu tutor)
  • Decidir període real d’implementació del Plà
  • Consensuar eines i instruments comuns per a què tothom avalui a partir d’ells. és a dir, per la recollida de dades per analitzar el procés d’introducció del canvi i el resultat final.

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)
Per tancar el tema de la programació, he recollit tota la informació i aportacions i m’he compromés a redactar el document final (a mode d' Unitat de programació -U.P.-.- atenent les demandes del Departament d’Educació i seguint al model establert de l’institut) per donar-li al Coordinador Pedagògic i a tots els professors implicats abans de l’inici de la FASE 3 (Implementació i Seguiment), alhora, un cop hem tingut clar que el que més els costava era construir un instrument d’Auatoavaluació i Coavaluació per l’alumnat, m’he compromés a crear el document (els podeu veure a l'apartat de recursos d'aquesta mateixa sessió), el màxim funcional possible i entregar-lo personalment a l’alumnat el primer dia de la intervenció (que s’ha fixat el 7 d’octubre), alhora que els explicaré els objectius i la dinàmica que es seguirà els proper dies, per a que conèguin que s’espera d’ells, motivar-los i aconseguir, així, el seu compromís i implicació.


Al final he optat per establir un sistema fàcil, àgil i molt visual, com si estractés d’un semàfor.  Cada full tindrà un graella, que s’anirà omplint amb colors: Verd (si la valoració és molt positiva), taronja (si és bona però pot millorar-se i vermella (si es considera que aquell ítem és millorable en tots els sentits).  Per això, el mestre tindrà una caixa amb 10 colors de cada que entregarà a l’alumnat al moment final de cada sessió (que és quan es valorarà).  Els ítems inclouran aspectes variats i observables al llarg de la sessió.  Al principi sembla una mica engorrós, però quan agafin l’hàbit, es farà casi automàticament, a més, no hem d’oblidar que a tots ens agrada demostrar el que som i el que podem fer, per aquest motiu, penso que tots cercaran obtenir un full, el màxim plè de color Verd (augmentarà l’autoestima i s’afavorirà l’ autorregulació).

- El full 
d’avaluació del mestre, restarà sempre en les mans del mestre i al final de tot el procés el compararà obertament amb l’alumnat, i es debatran les similituds i diferències que troben entre aquest document, el d’autoavaluació i coavaluació, per tal que l’alumnat prengui consciència de la seva evolució.
- Els fulls d’autoavaluació (DIN-A4) els tindrà recollits el mestre i els donarà 5-7 min. abans d’acabar la classe per que cadascú es valori i el retornarà al mestre per què garanteixi la seva confidencialitat.
- El full de Coavaluació (DIN-A3), que cada dia omplirà un alumne diferent, estarà penjat a l’aula, per a que cada alumne vegi reflexada la seva valoració i actui en conseqüència, modificant el que calgui de la seva actitud o implicació si vol valoracions més bones.  Per concedir-los autonomia, aquest procés serà automàtic: cada dia de classe, valorarà al grup un company diferent, èssent el primer dia, el primer de la llista el que valorarà a la resta, el segon dia, el segon de la llista... i així successivament, amb el que tindrem, sempre un requadre buit (el de l'alumne que li toca avaluar i alhora, si procedim així, deixarem constància d'aquell alumne que no ha vingut, al restar en blanc les seves caselles).


Calendari d’Intervencions amb el Grup-Classe de l’AO:
Tenint en compte l’horari en què realitzen les assignatures amb el seu grup classe del curs de referència de 3r i 4t de la ESO ordinari i les hores que destinen als tallers pròpis de l’AO (hort, manteniment, aprenentatge i serveis, que realitzen presencialment tot l’alumnat de l’AO en centres educatius de la zona), el calendari que hem consensuat,  per implementar la intervenció grupal (en l’àmbit socilingüístic on es farà el el treball transversal de les àrees de català, castellà, ciutadania i drets humans i socials i  la intervenció pels temes d’educació emocional i consciència) i per les intervencions de caire individual (orientació i atenció indiviadualitzada per ajudar-los a iniciar el seu Guió/projecte de Vida) queda així:

                         *Els dilluns i dimarts de 16:30h a 17:30h , quan escaigui, s’utilitzaran per realitzar atenció individual.

Per elaborar la Unitat d’Intervenció en l’àmbit socilingüístic he tingut en compte, entre d’altres consideracions, els Objectius Generals de l’Aula Oberta:
i les 8 Competències Bàsiques (C.B. a partir d’ara) que l’alumnat ha de desenvolupar a l’educació bàsica i que emmarquen el currículum (Annex 1 del decret 143/2007) per que l’alumnat aprengui a “ser i actuar de manera autònoma”, “Pensar i Comunicar”, “Descobrir i tenir iniciativa” i “Conviure i habitar el món”. 

S'ha consensuat que la metodologia de treball que es seguirà amb l'alumnat per desenvolupar la Unitat d’intervenció en l’àmbit sociolingüístic, tindrà dos focus, un pel dimarts: exposicions dels seus llocs de procedència i els divendres debats oberts de temàtiques d'interès per l'alumnat relacionats amb les carències d'hàbits relacionals que hem detectat (prioritzant les temàtiques que més intervenció necessiten), tot enmarcat per un sistema d'avaluació, autoavaluació i coavaluació constant i sistemàtic, que els farà prendre consciència de la seva evolució,  carències i triomfs:

  • DIMARTS un cop distribuits  en parelles o petits grups segons procedència  (Marroc, Pakistán, Granada, Equador, Bolivia, Badalona...) junts faran una presentació-exposició, el màxim acurada, de cada regió a la resta de companys d’aula. No cal dir els beneficis que això comporta, tant pels integrants de cada grup, com pels que rebran les exposicions.  Es traçarà un calendari (que es penjarà a l’aula), on cadascú veurà quin dia li toca exposar i quin dia hi ha cada exposició dels companys.  Evidentment que el metre serà un referent a l’hora d’ajudar-los a confegir-ho i cercar imatges, seleccionar informació rellevant...    El que s’intenta és aconseguir que aprenguin a treballar en grup i a respectar les aportacions dels altres, així com les diferents idiosincràcies, cercant similutuds i diferències... Es preten que l'alumnat s'adoni que sap més del que es pensa ja que s’afavorirà que utilitzin els seus pròpis coneixements (vivències personals de la seva infància), que recòrin a preguntar als pares, que s’interessin i conèguin la realitat dels seus països i el millor de tot, sentir-se escoltats, augmentant així, la seva autoestima.  El mestre, també farà l’exposició del seu lloc de procedència, en els darrers dies, empatitzant, així, amb l’alumnat.
  • DIVENDRES: es consensuarà amb l'alumnat les diverses temàtiques d'interès i es convidarà a l'alumnat a que cerqui noticies, enllaços, artícles... (ja sigui per internet, TV, Radio o amb retalls dels diàris gratuïts que tenen a l'abast) relacionades, que tinguin ganes de compartir i/o que els hagi cridat l'atenció, amb el que s'anirà decorant l'aula, fent que prenguin consciència del món que habiten, aprenent a debatre (amb assertivitat, empatia i un vocabulari i to de veu adequats)... el diàleg, la paraula és l'eina més potent que transforma les ments i actituds.  Alhora, s'animarà a penjar, també a l'aula, diferents missatges encoratjadors, "smiles"... per propiciar pensaments i afirmacions positives.

En quant a les intervencions individuals, per establir el calendari,, el meu tutor i jo vam considerar oportú reunir-nos abans i ja tenir-ho clar per presentar-los la proposta al professorat, així que ens vam reunir un parell d’hores abans de la reunió amb tots, per establir quin alumnat a priori, prioritzavem, que tractariem i com ho tractariem (tal i com ja he mencionat a la Sessió 4), éssent el meu Tutor el responsable de tota la part d’Orientació (en la que puntualment puc intervenir i facilitar material, si escau)  i Jo pels temes emocionals i ajudar a l’alumnat a confegir-se un Guió/Projecte de vida (aquesta part la iniciaré en aquest trimestre, no obstant, encara que acabi les pràctiques, la meva intenció (i el centre la recolza), és seguir intervenint al llarg de tot el curs (com ja he dit, l’horari de la meva feina actual em permet tenir temps real per fer-ho).


4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
Tot i que podreu trobar la unitat de programació i les graelles per avaluar a l'apartat de annex de la memòria, per agilitzar la lectura i comprensió, considero aportú incloure-les directament en aquest apartat:

- Unitat d'intervenció en l'àmbit sociolingúístic i activitats per fomentar l'autoconeixement per les hores de tutoria







- Fitxes complementàries per l'hora de tutoria de la Unitat d'Intervenció en l'àmbit sociolingüístic:





(Una petita mostra per la sessió 12 que podeu trobar ampliada a  l'annex 2 )



- Graelles d'Avaluació del mestre:




- Graella d'Autoavaluació:
- Graella de Coavaluació:


- (20/06/2014) Documents per a la organització i la gestió dels centres. Orientació i acció tutorial a l’ESO. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
Dossier de Treball del Projecte Futur
- Full de seguiment i avaluació de l'alumne del "Projecte Singular Futur" (que he actualitzat per aquest curs):



-A favor de l’èxit escolar. “Plà per la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018. Departament d’Educació”. Departament d'Educació. Generalitat de Catalunya

5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
Tots ens mostrem satisfets del que hem anat construint junts, tothom s’adona de la importància que té responsabilitzar-se i implicar-se, complint els compromisos i acords que sessió rera sessió anem asumint.
En aquesta sessió, concretament, tal i com he redactat a l’acta final de la sessió, valorem molt positivament el treball aconseguit ja que:
  • Hem compartir material i recursos per tancar la programació, intentant redactar un document final funcional i realista.
  • Hem consensuat l’instrument d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat (que era el que més els neguitejava) i alhora hem establert els instruments i ítems per anar fent el seguiment tant de l’alumnat com del professorat (documentació escrita necessària per la valoració final de la intervenció).
  • Hem redefinit el Plà i establert el període real d’implementació: del 7 d’Octubre al 9 desembre (data en què farem l’avaluació final del Plà i consensuarem les notes de final de trimestre que sortiran al boletin de l’institut).
  • Hem consensuat el període de la meva intervenció directa amb el grup de l’AO (4, 11, 18 i 25 de novembre).
  •  Hem establert el calendari aproximat per les atencions individuals amb l’alumnat (prèvi consens amb el meu tutor, cada divendres)
  • Consensuar eines i instruments comuns per a què tothom avalui a partir d’ells. és a dir, per la recollida de dades per analitzar el procés d’introducció del canvi i el resultat final.

6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies, desaharmonies amb la teoria)

He de dir, que per aquesta Fase, igual que en la Fase 1 (per concretar el tipus d’entrevista i les pautes d’observació), he necessitat molt temps de treball personal, que amb la pràctica segur que l’aniré reduïnt.

En tot moment s'ha establert un bon clima i el diàleg ha estat present en tot moment, quin gust treballar així.  Professors implicats, tolerants, esperançats, col·laboradors... bons professionals que realment tenen ganes de fer el que estan fent.  Si ja ho diuen... dedicar-se a la docència ha de ser vocacional, sinó... moriries en l’intent!

El tema de les avaluacions:
Primer de tot dir que com ja preveia que el professorat mostraria dificultats, ja tenia un esbós redactat del sistema d’autoavaluacions i co-avaluacions de l’alumnat, que m’ha facilitat explicar-los la dinàmica, així, quan el tinguin a les seves mans ja sabran que han de fer.  De tota manera, per garantir l’efectivitat dels mateixos, així com de la bona rebuda de la intervenció per part de l’alumnat, vaig optar per compromètre’m a explicar-ho directament, al dia següent a l’alumnat, així com la dinàmica que es seguiria la resta de trimestre a l’aula.

No us penseu, elaborar un document funcional d’avaluació on tots els implicats es vegin reflectits m’ha portat de cap.  Per això, el meu pas per la UOC ha estat cabdal, ja que, en moltes assignatures que he cursat, ens han facilitat una rúbrica d’avaluació, cosa que m’ha facilitat la organització personal sabent en tot moment que si volia aconseguir X nota havia de fer X coses, evidentment sempre he anat al màxim i això s’ha vist reflectit en algunes matrícules que he obtingut (no ho dic per vanitat, ho dic per orgull personal).  Conèixer el sistema d’avaluació a priori (QUÈ t’avaluarran, COM t’ho avaluaran i QUAN t’ho avaluaran) m’ha servit per calmar l’angoixa que et produeix ser “jutjat” pels altres, i això facilita que puguis anticipar-te al que rebras.

La ment humana és curiosa, sembla que necessitem anticipar-nos a les coses mitjançant imatges mentals que et preparin pel que vindrà... Suposo que l’objectiu és evitar el màxim possible el dolor que ens pot causar la situació en la que estiguem enfrascats i preveure la sorpresa del moment, com si pogéssim contralar les emocions que es deriven de la situació... ainshhhh!!!

Que complicats... no sé, en part estic d’acord amb aquest funcionament però... i lo magnífic que és viure en la absoluta incertessa de les coses? Les emocions que se’n deriven es dignifiquen i es viuen amb més intensitat... i suposo que aquí està la clau, tenim por a perdre el control!!!

En quant a les meves intervencions individuals, com ja he mencionat anteriorment, els dijous entro a treballar a les 11h, per això he destinat aquest horari per realitzar-les i si escau, tinc les tardes del dilluns i dimecres de 16:30h a 17:30h, on l’institut ha posat a disposició de tot l’alumnat una aula d’estudi (l’annex on estava l’aula oberta el curs passat) i així aconseguim un doble objectiu: per una banda, dinamitzem l’aula de reforç, aconseguint un espai per a  que l’alumnat no estigui al carrer, i per l’altra, ajudar a l’alumnat, sobretot de l’AO, a adquirir l’hàbit d’estudi o, si més no, d’assistència.

La unitat d’intervenció en l’àmbit sociolingüístics’executa els dimarts i divendres per dos motius:
1.     La sessió dels dimerts vindrà després de la meva sessió de treball grupal (i de la mitja hora d’esbarjo) amb el que esperem que l’alumnat estigui més calmat, receptiu i col·laboratiu.
2.     S’ha decidit fer la següent sessió els divendres, per què, segons el calendari escolar d’enguany, per aquest primer trimestre hi ha dos dies de festa en dilluns (motiu pel qual dilluns queda descartat i que elmeu tutor utilitzarà per les sessions d’orientació) i alhora, com hem comprovat que els divendres és el dia de la setmana on l’alumnat presenta més absentisme, si aconseguim que s’impliquin amb la intervenció, aconseguirem que no faltin a l’institut, assegurant-nos la seva assistència.

I ara... a la part pràctica! Anem a implementar i fer el seguiment del Plà (Fase 3) i 
avaluar i valorar la seva continuïtat (Fase 4).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!