FASE 1





1. identificació de la sessió:                SESSIÓ 1

Data: 3 de Setembre
Durada: 6h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: Equip directiu, Coordinador Pedagògic, Cap del Departament d’Orientació (DOP), tutor i professors de l’AO i Tutor de pràctiques.
Col·laboradors: Tutor de pràctiques, professorat implicat i Coordinador Pedagògic.
Destinataris: Centre, professors implicats i alumnat.

2. Fites:
(objectius i activitats)

- Fer tota aquesta part abans de què comenci l’alumnat el nou curs escolar 2014-2015.
- Canviar la ubicació de l’AO (actualment està en un módul, fora de l’edifici)
- Reemprendre el contacte amb el centre
- Revisar la demanda
- Consensuar un “Timming” flexible i real per per poder dur a terme les reunions.
- Recollir documentació rellevant que em manca per la intervenció
- Planificació general de les pràctiques amb el meu tutor
- Reunions/Entrevistes amb professors implicats (anotar la informació rellevant-ACTES)

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)

Durant la darrera setmana d’agost, per tal agilitzar tot el treball que m’esperava i poder assolir els objectius que m’he proposat, vaig estar recopilant i organitzant totes les dades que tenia del centre, que ja vaig recollir durant la meva estada per realitzar el meu Pràcticum I.  Tenint en compte que l’alumnat no s’incorporarà fins el 15 de setemebre, em queden dues setmanes per presentar-me de nou a l’institut, recollir la informació i organitzar tot el “tinglado” de les pràctiques amb el meu tutor (Cap del departament d’Orientació, Psicopedagog del centre i tutor de l’Aula Oberta) tenint en compte l’horari lectiu de l’alumnat de l’AO i professorat, analitzar més acuradament tot el tema relacionat amb les mesures específiques d’atenció a la diversitat, especialment el programa de diversificació curricular, les NOFC, el PAT, el Projecte de convivència, els objectius de l’AO, els criteris i procediments d’asignació, els expedients de l’alumnat que aquest curs hi assistiran, l’horari lectiu i reunir-me amb el professorat implicat.

Per poder conduir les entrevistes al professorat, i poder tibar cap el que m’interessava, a priori, vaig recollir la màxima informació sobre la ESO facilitada pel Departament d’educació (a partir de documents de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, enllaços qe podeu visualitzar en l’apartat de recursos d’aquesta mateixa sessió).  Tenint en compte les especificitats de l’AO, el meu objectiu era doble:
-       Per una banda, saber com treballa el professorat per afavorir l’adquisició dels objectius i Competències Bàsiques de l’alumnat (objectius que prioritzen en les seves àrees, metodologia, projectes, materials que utilitzen, com avalúen), com, quan i on es coordinen entre ells, grau de coneixement daltres metodologies (per projectes, treball cooperatiu, coneixement i ús de les TIC, MAV, TAC...) i que proposin alternatives metodològiques afins amb les seves possibilitats, coneixements i interessos.
-       Per l’altra, aspectes més subjectius i personals (debilitats, fortaleses i grau de satisfacció del funcionament del projecte de diversificació curricular concretat al PEC), que en pensen de la ubicació de l’aula oberta, tenint en compte que actualment es troba fora de l’edifici, a un “box” annex que es va construir a tal efecte i on realitzen les sessions de reforç educatiu les tardes del dilluns i dimecres), expectatives de promoció personal i vers l’alumnat, en quina mesura s’impliquen en el centre, funcionament quin moment del dia estan més actius, quins són els seus punts forts i dèbils, quins interessos tenen, que en pensen del funcionament general del centre...

4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció)

Estic molt satisfeta amb el resultat d’aquesta sessió, ja que:
  • S’ha recollit la informació que mancava (documentació i entrevistes amb el professorat implicat) mostrant-se tots molt col·laboradors i complint el “timming” acordat.
  •  S’han consensuat, amb el meu tutor, les dates aproximades per realitzar la intervenció.
  • El Coordinador Pedagògic i jo, ens hem compromés a realitzar un calendari de coordinació (amb el suport del Coordinador pedagògic) entre els professors implicats (a part del moment de l’avaluació trimestral), per contrastar opinions i veure avenços, dificultats vers l’alumnat, a partir de la implementació de la intervenció.
  • Ha hagut una implicació tal, que s’ha acordat ubicar l’AO dins de l’edifici, habilitant una aula per afavori que l’alumnat senti el centre com un espai acollidor i personal.
  • Tots els implicats estan oberts a qualsevol inicitiva i es comprometen a reflexionar i facilitar alternatives metodològiques afins amb les seves possibilitats, coneixements i interesos. (per aquest motiu mantindrem el contacte, en dates consensuades individualment, entre la sessió 1 i 2).
6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies-desaharmonies amb la teoria)

He quedat molt satisfeta amb aquesta primera sessió, ja que he vist que ha estat molt productiva.  Tothom s’ha mostrat molt col·laborador. He pogut extreure moltes conclusions i m’he sentit molt bé assumint i desenvolupan el meu rol, potenciat les meves dots d’oïent i oradora, mantenint molta atenció tant en la comunicació verbal (el que diuen) i la no verbal (el que no diuen).

En general tot el professorat té fe en què l’AO i consideren que és un recurs òptim per aquells alumnes en perill de no acreditar la ESO.  Manifestant obertament la preocupació vers el futur d’aquest alumnat, per això, demanen a crits intervencions que els ajudin a encaminar la seva feina per aconseguir un futur millor pel seu alumnat.  La seva implicació m’ha “donat ales” a fer una sessió individual amb el professorat entre la Sessió 1 i la Sessió 2, per extreure i consensuar al màxim alternatives metodològiques afins amb el tarannà de cadascú, alhora que, un cop exposades i valorades, si són suficientment pragmàtiques, cercaré un temps-espai per a que els mestres comparteixin i intercanviïn metodologies (a mode de “prova” de formació interna que si és productiva la portaré al CRP per a institucionalitzar-la)

Per altra banda, donat que tot el professorat d’enguany de l’AO ja porta uns anys a l’escola, ja coneixen els alumnes i m’han pogut anticipar dades importants de l’alumnat que em trobaré la següent sessió.  Tot plegat m’ha servit per focalitzar la sessió 2, sobretot tenir clars els ítems que busco en les observacions a l’aula i les entrevistes que realitzaré a l’alumnat.

Respecte el tutor, el PAT i la orientació, he pogut constatar que, com era d’esperar, té un gran domini del tema, peòr els dos hem estat d’acord en què com el que ens  preocupa més és l’actitut de l’alumnat i la manca de motivació, hem decidit reconduit la intervenció a tractar aspectes conductuals i ell s’encarregarà de les sessions individualitzades per anar-los orientant i preparant pel “projecte futur” (pràctiques que començarà l’alumnat en gener en centres col·laboradors del barri).  Això si, m’ha demanat asistir a reunions amb els centres col·laboradors i m’ha encoratjat a cercar-ne de nous, per poder ampliar el seu ventall d’ofertes per l’alumnat.

Permeteu-me compartir amb vosaltres un mapa conceptual que vaig fer amb el programa Cmaptools per l'assignatura d'Orientació que penso que sintetitza molt bé el paper d'un Orientador Professional:



Potser el més feixuc, per a mi, ha estat haver d’actualitzar tots els meus coneixements previs sobre normativa, avaluació i els aspectes curriculars de secundària, ja que com la meva feina diària és amb alumnes d’infantil i primària, estava una mica “out” amb el tema, però... l’esforç ha tingut la seva recompensa i ara ja sé per on trepitjo!


1. identificació de la sessió:              SESSIÓ 2 i SESSIÓ 3

Data: 18 i 23 de Setembre
Durada: 10h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: tutor, professors i alumnat de l’AO.
Col·laboradors: Tutor de pràctiques.
Destinataris: Alumnat i professors de l’AO.

2. Fites:
(objectius i activitats)
Recollida (notes de camp) i anàlisi d’informació de les pràctiques educatives (observacions directes a l’aula).
- Entrevistes individuals amb l’alumnat i families.

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)
Com ja he mencionat a la sessió 1, durant els primers dies (abans de començar el nou curs escolar amb l’alumnat insitu) i havent recollit la informació que creia rellevant de la documentació del centre, de l’alumnat (expedients), funcionament general de l’AO (reubicat l’espai dins del centre en l’horari lectiu de l’alumnat de l’AO), dels professors, intercanviat i compartit metodologies (sobretot la mestra de l’àrea de matemàtiques, que fa un gran treball cooperatiu amb l’alumnat i ha estat un puntal per poder començar a introduir aquesta metodologia en les altres àrees), ara toca fer les observacions dins l’aula, per observar l’alumnat, acabar de perfilar “el fer” dels docents, tenir una idea general del dia a dia de l’aula i realitzar les entrevistes individuals pertinents que m’ajudin a encarar la intervenció.  Per això, he assistit un parell de matins a les classes ordinàries, fent les anotacions que he cregut oportunes per analitzar-les amb calma i extreure la informació rellevant i paral·lelament, he utilitzat els patis i les tardes (per evitar distorsionar el ritme de les classes i el funcionament intern del centre) per realitzar les entrevistes individuals a l’alumnat, tot i que en alguns casos, he hagut d’agafar l’alumnat en algunes hores lectives (fet que he posat en coneixement a priori al professor de l’àrea corresponent).

Al fer les entrevistes, hem de tenir en compte que, com a professionals, hem de saber escoltar, observar i valorar, dedicant el temps que sigui necessàri i propiciant un ambient relaxat, on l’entrevistat es senti comprès, atés i pugui expressar-se liurement, sense por a sentir-se jutjat.  Per tant, hem de tenir especial cura és COM parlem amb ells i QUÈ tractem per evitar conflictes innecessaris i una inctrusió a la intimitat).  Per aquest motiu:
  • Hem d’estructurar molt bé la base de l’entrevista: per això cal conèixer les característiques de l’entrevistat (en aquest cas adolescència, entendre-la com una etapa de creixement i maduració a nivell biològic, psicològic i social amb l’únic objectiu de trobar la seva identitat i independència) i tenir molt presents les característiques que ha de reunir el contingut i la forma per a que sigui eficaç, és a dir, tenir un GUIÓ sobre tot allò que ens interessa saber per explotar tots aquells detalls que ens interessin de la vida de l’adolescent com: Familia (relació amb els pares, germans i grau de satisfacció), Amistats (activitat, esports, tipus de relacions), Escola (rendiment i grau de satisfacció), Tòxics (experimentació-abús, tabac, alcohol, drogues), Objectius (estudis, treball, família, ideals, il·lusions), Riscs (esports, ciclomotor, ambients violents, medicacions, abús sexula, alimentació), Estima (acceptació personal, autoestima, grau de satisfacció de la pròpia imatge), Sexualitat (informació, identitat, activitat, precaucions).
  • Durant el transcurs de l’entrevistaUtilitzar preguntes obertes (explica’m més coses sobre això, com et vas sentir?, quins aspectes t’agradaria modificar en relació a...? Què vols dir amb això?), evitar els silencis prolongats i comentaris que impliquin judici de valor, Utilitzar respostes “mirall” repetint les seves pròpies respostes (com et sents quan et mires al mirall? M’odio. T’odies? A l’espera que amb sort l’adolescent seguiexi la conversa: si, per que...), evitar utilitzar “argot” de carrer, que tot i que ens pot semblar que ens facilitarà la seva proximitat per ser-li més familiar, caurem en l’error de pretendre ser un “col·lega” més que un professional madur (i això és el que busquen), anar resumint els punts que apareixin per facilitar la síntesis dels seus problemes i a ser conscients de les seves preocupacions reals, en casos compromesos, podem utilitzar exemples de terceres persones per permetre la proyecció (m0han dit que si fumes porros... que opines d’això?)evitar asumir un rol parental/marental substitut tot i que cal recalcar les seves característiques positives i les seves habilitats que molts cops, els pares agobiats per les seves conductes negatives, no han sabut apreciar i inculcar la responsabilitat, ells mateixos són els responsables de la seva pròpia cura (quantes més responsabilitats tinguin, menys problemes d’obediència apareixen), revisar i potenciar les nostres qualitats bàsiques (motivació, il·lusió, disposició personal per entendre’ls, valorar-los i sobretot, escoltar-los) amb la premisa que les nostres idees preestablertes i possibles “estereotips”, no iflueixin ni en el tractament ni en els consells que puguin donar-se, demostrant que som capaços de prestar a l’adolescent (i famílies) un veritable interés i un sincer respecte, encara que ens costi acceptar les seves idees i conductes.  Hem de vetllar sempre per a que l’atenció que reb l’adolescent ( families i professionals implicats) estigui fonamentada en el compromís per brindar orientació pràctica mitjançant tècniques adequade, mostrant una sensibilitat madurai una actitud ètica i professional basada en la privacitat i confidencialitat.
  • Final de l’entrevista: Que asumeixi la seva part de compromís (signatura del contracte de compromís) en el seu desenvolpament, acceptant la seva implicació en les activitats que es proposaran amb la intervenció, tant a nivell individual com a nivell global a l’aula.

Sota aquestes consideracions, i éssent fidel a la perspectiva contextual, interactiva i sistèmica de l’avaluació psicopedagògicael que pretenc amb l’entrevista, és obtenir informació sobre l’adolescent i el seu entorn (motiu pel qual, en algunes ocasions, a posteriori, he realitzat qüestionaris senzills adaptats al seu llenguatge) i alhora que l’adolescent (i famílies) descobreixin un adult que sap escoltar i que pot orientar-los.  Tibant més enllà del tradicional QI i èssent fidel a les teories de les intel·ligències múltiples, pretenc generar una entrevista motivacional (tècnica amb la que es preten que l’entrevistat reflexioni sobre el seu problema lliurement i que alhora es senti recolçat i motivat en els seus propòsits de canvi) amb l’objectiu d’influir en la seva conducta, però respectant els seus punts de vista i la seva llibertat per escollir, per a que descobreixi (amb el meu suport), que es convenient per ell fer un canvi i que és capaç de fer-lo, indagant el context de desenvolupament de l’alumne, ajudar-los a comprendre que els passa, implicar-los en el desenvolupament d’aquesta transició (perspectiva ecològica de Bronfenbrenner) que per molt d’ells és tan traumàtica, reflexionant sobre on està, que l’ha portat a l’Aula Oberta, com es sent, quines expectatives té, quins són els seus interessos i motivacions, quines experiencies potencialment damàtiques ha viscut, quin és l’efecte de la seva actitut i comportament, i aconseguir que assumeixi el compromís per vincular-se en el seu desenvolupament, entenent que estem aquí per ajudar-lo i orientar-lo a tenir una millor qualitat de vida a tots nivells.


4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
Eines Psicopedagogiques (recull de diferents EAP’s d’on he tret moltes idees per adaptar els documents que he utilitzat)

5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
En general estic bastant satisfeta, tret de la poca col·laboració de les famílies, que desafortunadament, com podia intuir, no he pogut entrevistar-me amb la majoria d’elles.  Aquest és un punt que cal treballar acuradament, ja que és una feblesa general en la que es troben tots els professionals del centre.  Per tant, cal intervenir i pensar estratègies per aconseguir que es vinculin més amb l’educació dels seus fills.  Per la resta, em sento feliç ja que:
  • He recollit (notes de camp) i anàlitzat les informacions rellevants per al meva intervenció, vers les pràctiques educatives (observacions directes a l’aula).
  • He realitzat les entrevistes individuals amb l’alumnat, favorablement, d’on he extert informació rellevant.

6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies, desaharmonies amb la teoria)
Després de les observacions a l’aula he constatat que tot i que el professorat a l’aula és molt pedagògic i molt professional els manca coordinació entre ells i eines per trencar amb l’educació unidireccional mestre-alumne.  Per aquest motiu, penso que el Departament d’Educació o el Centre (donada la llibertat que té per crear formació dins del centre), hauría de propiciar un espai per compartir experiències entre els docents, ja que cadascú té les seves peculiaritats i aconsegueixen els seus objectius de maneres molt diverses, si unifiquèssin critèris extraient el millor de cadascun d’ells, la linia d’escola vetllaria per una educació constructivista, on el mestre guia i l’alumnat és realment el protagonista del seu pròpi aprenentatge.  Entre d’altres virtuts i defectes, en general els manca, a excepció de l’àrea de matemàtiques (que la mestra segueix una metodologia brutal de treball cooperatiu), és implicar més l’alumnat en el seu aprenentatge i confegir un sistema d’autoavaluació i coavaluació pel grup... és sols una hipòtesis... i tibaré per aquí també en el meu treball. (però això ho veurem en la FASE2).  L’alumnat en el seu conjunt, presenta una clara desmotivació, falta de respecte per tots i tot (tot i que encara respecten als mestres en major o menor mesura), manca d’hàbits, de reflexió, d’empatia... són força xenòfobs (curiós, ja que cap és d’arrels espanyoles), venen a l’institut a fitxar i punto! Entre ells no hi ha massa bona relació i constanment hi ha agressions verbals, comentaris masclistes i feministes, desafiament a l’autoritat (en alguns casos), no accepten les crítiques... és un grup divers i poc cohesionat...  No obstant, són adolescents i encara estem a temps d’encaminar-los.  Per això, el meu tutor i tutor de l’AO, i els mestres que conecten bastant bé, estan oberts a qualsevol inciaitiva, ja que confien en que a poc a poc, a mesura d’anar experimentant i intervenint , podran aconseguir si més no, que aquest alumnat trobi el seu camí.

En quant a les entrevistes efectuades, m’ha sorprés gratament, el diàleg que s’ha generat amb l’alumnat, poc a poc, s’han anat obrint i en general han mostrat il·lusió i ganes de ser escolatats.  Per fer una compartiva una mica estranya tots plegats són com ampolles de cocacola, que si no les remous agressivament, sinó que únicament les acarícies, no exploten esquitxant a tothom, sinó que llisquen suaument dins del got, per que puguis gaudir-la.  Així doncs, sembla que he sabut dansar al seu ritme i aconseguir, com a mínim, el seu respecte.

Respecte les famílies, pel que conec el centre i el tarannà de les famílies, ja podia anticipar que la seva col·laboració seria minse, però ho havíem d’intentar... així que una part de la teoría sistèmica queda coixa.  Hem d’aconseguir aquest grau de vinculació... ja fa temps que m’està rondant una idea pel cap, potser és poc pedagògica però penso que podría ser molt pragmàtica i podria sol·lucionar la mancança d’implicació: les families d’aquest barri (com molts d’altres), tenen moltes necessitats i mancances sobretot econòmiques (i tot el que comporta que un nucli familiar de 7 persones o més, o dos nuclis familiars, visquin conjuntament en petits recintes de 30 m2, subsistint de la paga de l’avia de sols 400 euros i amb sort! families amb un alt risc d’exclusió social, problemes de salut importants que requereixen medicaments que no poden comprar-se, families desestructurades amb episodis de maltractaments, suïcidis, abusos sexuals, presó, seguiments d’assistència social i molt més, que no cal mencionar, però segur que ja us feu una idea).

IDEA PERSONAL PER AFAVORIR LA COMUNICACIÓ AMB LA FAMILIA
Podría instaurar-se un programa de punts (s’ha de pensar molt bé el barem) per vincular la família i forçar-la a que vIngui al centre.  Oferta i demanada, nosaltres necessitem la seva presència, implicació i compromís vers l’educació  dels seus fills i ells necessiten menjar, així és que, si per cada sessió que vinguèssin a l’institut obtinguèssin X punts i per cada compromís que compleixin n’obtinguèssin uns altres, al final de cada mes podríen bescanviar-los al centre o en entintats col·laboradores (Creu Roja, Càritas...) per menjar (coses bàsiques: farina, arròs, pa...), amb això axonseguiríem per una banda que les famílies vinguèssin al centre (motivats per aconseguir punts), que es vinculèssin en la consecució dels objectius i compromisos que hagim pactat (com més objectius aconseguits més punts) i per l’altra, asegurar-nos que aquell nucli familiar tindrà menjar (necessitat bàsica).
Tot plegat, els ajudem a reduir l’angoixa que suposa no tenir res per dur-se a la boca i solventariem el problema de la NO comunicació i la NO vinculació, i el centre faria una autèntica intervenció comunitària, en la que necessitaria col·laboradors que creguèssin en el projecte (Càritas, comerços de la zona, Creu roja...) Menjar és un dret i una necessitat, llavors que el centre sigui un trampolín per aconseguir-ho.

És clar que aquí podríem entrar en la picaresca de les families... però podría ser un bon projecte en el que pensar... I ja hi pensaré quan acabi el PRC2, ja que penso que pot ser molt efectiu.

A part d’això, el més feixug per a mi, ha estat seleccionar i adaptar els instruments concrets (pautes observació i entrevistes amb l’alumnat, guions...) per aconseguir optimitzar el temps i aconseguir la màxima informació rellevant per poder concretar la intervenció. No obstant, amb el suport del meu tutor, la meva motivació i la tasca de recerca que he efectuat, ha conseguit recollir el màxim d’informació (fent un resum final remarcant les simituds i diferencies de l’alumnat entre si, per preveure accions conjuntes (similituds) i accions/sessions individuals (per les diferències, on treballaré, conjuntament amb el meu tutro i tutor de l’AO, els aspectes més rellevants detectats).

Tot aquest procés per adaptar i robar instruments funcionals (pautes d’observació, guions d’entrevistes...) ha fet que prengués consciència de la importància d’aquesta part bàsica de la intervenció com és l’avaluació/diagnòstic, sobretot per que per optimitzar el temps i les energies, has de tenir molt clar que busques i com vols obtenir-ho.  Fins ara, al llarg dels semestres a la UOC, tot era teoría, però un cop he hagut de confegir els instruments i executar les entrevistes i observacions, he vist que no hi ha un llibre màgic que et doni les pautes, sinó, teories i teories i tot i que internet està plè de recursos, la seva funcionalitat és molt específica per cada context en el que intervens.  Aquesta tasca, m’ha ocupat més temps del que esperava, això vol dir, que he de treballar més intensament, i des d’ara em comprometo a seguir cercant instruments per agilitzar les meves tasques futures.  I des d’aqui us convido a que si teniu enllaços o documents concrets que puguin facilitar el meu aprenentatge me’ls feu arribar, ja sigui pel fòrum de l’aula, al meu correu personal o com a comentaris en aquest mateix blog!


1. identificació de la sessió:              SESSIÓ 4

Data: 30 de Setembre
Durada: 4h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: El meu tutor (tutor de l’AO i Cap del Departament d’Orientació) i jo
Col·laboradors: Tutor de l’AO, Coordinador pedagògic, professors de l’AO i alumnes.
Destinataris: Alumnat i professors de l’AO.

2. Fites:
(objectius i activitats)
- Contrastar la informació recollida amb el meu tutor
- Reconduir la intervenció per optimitzar el temps i l’energia emprada per aconseguir els objectius fixats.

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)
Un cop he recollit la informació la he posat en coneixement amb el meu tutor de pràctiques, per a que m’ajudés a sintetitzar-la i fer-la funcional en relació a la intervenció,  ens em tancat al seu despatx.  A mesura que anavem comentant, han anat sorgint dubtes que puntualment hem anat solventant amb el professorat i amb l’alumnat pertinent.

Per una banda hem valorat l’impacte que a causat tant del professorat com de l’alumnat el canvi d’aula (que us recordo, a passat d’un annex fora de l’edifici a una aula dins de l’edifici) ara ue ja un parell de setmanes que a començat el curs.

Per altra banda hem valorat i compartit la informació que he recollit, com m’he sentit en les entrevistes i observacions, quines conclusions he extret i quins canvis proposo (per la seva experiència, ha vist clarament la viabilitat o no de les meves propostes).

Tenint en compte tot el que hem tractat, em consensuat i acordat les fites prioritàries per la intervenció i hem acordat què aquesta tindrà diferents focus d’interés:
  •  Tenint el consentiment del Coordinador Pedagògic, hem establert un calendari (dues sessions en hores exclusives al llarg del mes de novembre) per compartir experiències i metodologies entre el professorat de l’AO ( i fer una Pre-avaluació (abans de l’avaluació de final de trimestre establerta pel calendari general), per compartir aspectes rellevants sobre l’alumnat.
  • Tenint en compte l’horari lectiu de l’alumnat, m’he compromés (tal i com estava establert en el plà inicial de treball) a portar per la següent sessió eines i recursos didàctics per tot aquest trimestre, organitzar la programació (atenent els objectius generals de l’AO i les Competències Bàsiques) amb activitats (adaptades al “Saber fer” del professorat i als interessos dels alumnes) a mode de treball interdisciplinari en l’àmbit sociolingüístic, tractant temes d’interés social (per a què l’alumnat millori les seves possibilitats acadèmiques i professionals), amb una metodologia on les TIC adquirirán un paper rellevant, distribuïnt l’alumnat en petits grups (per tots els beneficis que comporta) estratègicament agrupats, on es realitzarà una avaluació permanent i sistemàtica per part del professorat, autoavaluació de cada alumne i una coavaluació entre el grup. I per altra banda, em comprometo a intervenir personalment (s’utilitzarà l’hora de tutoria i el temps de lectura diària) per treballar aspectes emocionals i propiciar canvis d’obertura de consciència, fent un treball d’instrispecció grupal (manera de trencar amb les metodologies habituals). I intervenir i fer el seguiment individual dels casos que hem considerat més rellevants (sobretot amb l’alumnat de 4t, ja que els quedan escuetament aquest curs escolar per abandonar el lloc de confort de l’escola i encarar-se de front a la vida real), per treballar les emocions i ajudar-los a fer un GUIO de VIDA, que millori considerablement la seva qualitat de vida.
  • El meu tutor, per la seva dil·latada experiència en orientació, es compromet a realitzar una entrevista com a minim, al llarg d’aquest primer trimestre per tractar el tema de l’Orientació (laboral i professional), i conduïr-los a escollir un comerç de la zona (projecte singular futur) per a que a partir de gener comencin a experimentar el que és la vida laboral en primera persona.  I alhora, havent informat als professors implicats, s’ha oferit (de fet, al ser el tutor de l’AO ja ha de ser el punt referència) a ser el punt de referència per qualsevol dubte, tema, preocupació concreta que tingui el professorat o l’alumnat en el seu dia a dia  (comentaris que posteriorment hem traspasarà per que plegats considerem algún canvi o reorientació en alguna de les activitats, seguiment individual...)


4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)

En aquesta ocasió, aquest ha estat el recurs que m'ha encoratjat a seguir!

Perquè ens dediquem al que ens dediquem???
Frases cèlebres que ens ho recorden!
Mire-ho l’enllaç, no t’he pèrdua!



Amb quina frase us quedeu?  Jo amb totes, però, ara mateix, les que més m’ha tocat la fibra són:

“El objectivo principal de la educación es crear personas capaces de hacer cosas nuevas, y no simplemente repetir lo que otras generaciones hicieron”
Jean Piaget


“La educación es el arma más pdoerosa que puedes usar para cambiar el mundo”
Nelson Mandela


“Optar por la docència nunca podría venir de una decisión de última hora, no se puede llegar a la plenitud en un ideal ajeno a la voluntad interior”
Anònimo


5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
Em sento absolutament satisfeta amb tot el que hem aconseguit en aquesta sessió:
  • Es valora molt positivament el canvi d’aula.  Sembla que l’alumnat es senti més integrat i motivat, a més, l’enrenou d’entre classes ha disminuït, ja que com el professorat no ha de perdre 5-7 min. per arribar al mòdul annex de l’edifici, sinó que és instantàni, com en les altres classes ordinàries, fa que siguin més puntuals per començar l’activitat.
  • S’ha contrastat tota la informació recollida, agrupant la més rellevant, fent-la funcional i establint acords i compromisos.
  • Tot ha quedat perfectament recollit en l’acta de la sessió (tal i com anem fent en totes).


6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies, desaharmonies amb la teoria)
Aquesta sessió ha estat molt productiva en tots els aspectes.  Veure com la informació i instruments que he utilitzat són rellevants i funcionals m’ha fet sentir molt professional i encara més segura en el meu rol.

Ara, sols queda... complir el meu comrpomís i preparar-ho tot per la sessió següent!

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!