lunes, 3 de noviembre de 2014

FASE 2: Sessió 6


1. Identificació de la sessió:
Sessió 6
Data: 6 d’Octubre
Durada: 3h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: tutor AO (tutor del practicum), professors implicats, Coordinador pedagògic.
Col·laboradors: Tutor AO, professors implicats.
Destinataris: Alumnat, tutor i professors de l’AO.

2. Fites:
(objectius i activitats)
  • Compartir material i recursos i concretar la programació i establir els instruments i ítems per anar fent el seguiment tant de l’alumnat com del professorat (documentació escrita necessària per la valoració final de la intervenció).
  • Redefinir el Plà
  • Consensuar el període de la meva intervenció directa amb el grup de l’AO.
  • Establir el calendari aproximat per les atencions individuals amb l’alumnat (prèvi consens amb el meu tutor)
  • Decidir període real d’implementació del Plà
  • Consensuar eines i instruments comuns per a què tothom avalui a partir d’ells. és a dir, per la recollida de dades per analitzar el procés d’introducció del canvi i el resultat final.


3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)

Per tancar el tema de la programació, he recollit tota la informació i aportacions i m’he compromés a redactar el document final (a mode d’unitat de programació -U.P.- atenent les demandes del Departament d’Educació i seguint al model establert de l’institut) per donar-li al Coordinador Pedagògic i a tots els professors implicats abans de l’inici de la FASE 3 (Implementació i Seguiment).

Graelles d'avaluació, autoavaluació i coavaluació:
Un cop hem tingut clar que el que més els costava era construir un instrument d’Autoavaluació i Coavaluació per l’alumnat, m’he compromés a crear el document (els podeu veure a l'apartat de recursos d'aquesta mateixa sessió), el màxim funcional possible i entregar-lo personalment a l’alumnat el primer dia de la intervenció (que s’ha fixat el 7 d’octubre), alhora que els explicaré els objectius i la dinàmica que es seguirà els proper dies, per a que conèguin que s’espera d’ells, motivar-los i aconseguir, així, el seu compromís i implicació.


Al final he optat per establir un sistema fàcil, àgil i molt visual, com si estractés d’un semàfor.  Cada full tindrà un graella, que s’anirà omplint amb colors: Verd (si la valoració és molt positiva), taronja (si és bona però pot millorar-se i vermella (si es considera que aquell ítem és millorable en tots els sentits).  Per això, el mestre tindrà una caixa amb 10 colors de cada que entregarà a l’alumnat al moment final de cada sessió (que és quan es valorarà).  Els ítems inclouran aspectes variats i observables al llarg de la sessió.  Al principi sembla una mica engorrós, però quan agafin l’hàbit, es farà casi automàticament, a més, no hem d’oblidar que a tots ens agrada demostrar el que som i el que podem fer, per aquest motiu, penso que tots cercaran obtenir un full, el màxim plè de color Verd (augmentarà l’autoestima i s’afavorirà l’ autorregulació).


- El full d’avaluació del mestre, restarà sempre en les mans del mestre i al final de tot el procés el compararà obertament amb l’alumnat, i es debatran les similituds i diferències que troben entre aquest document, el d’autoavaluació i coavaluació, per tal que l’alumnat prengui consciència de la seva evolució.
- Els fulls d’autoavaluació (DIN-A4) els tindrà recollits el mestre i els donarà 5-7 min. abans d’acabar la classe per que cadascú es valori i el retornarà al mestre per què garanteixi la seva confidencialitat.
- El full de Coavaluació (DIN-A3), que cada dia omplirà un alumne diferent, estarà penjat a l’aula, per a que cada alumne vegi reflexada la seva valoració i actui en conseqüència, modificant el que calgui de la seva actitud o implicació si vol valoracions més bones.

Calendari d’Intervencions amb el Grup-Classe de l’AO:
Tenint en compte l’horari en què realitzen les assignatures amb el seu grup classe del curs de referència de 3r i 4t de la ESO ordinari i les hores que destinen als tallers pròpis de l’AO (hort, manteniment, aprenentatge i serveis, que realitzen presencialment tot l’alumnat de l’AO en centres educatius de la zona), el calendari que hem consensuat,  per implementar la intervenció grupal (en l’àmbit socilingüístic on es farà el el treball transversal de les àrees de català, castellà, ciutadania i drets humans i socials i  la intervenció pels temes d’educació emocional i consciència) i per les intervencions de caire individual (orientació i atenció indiviadualitzada per ajudar-los a iniciar el seu Guió/projecte de Vida) queda així:

                         *Els dilluns i dimarts de 16:30h a 17:30h , quan escaigui, s’utilitzaran per realitzar atenció individual

Per elaborar la Unitat d’Intervenció en l’àmbit socilingüístic he tingut en compte, entre d’altres consideracions, els Objectius Generals de l’Aula Oberta:
i les 8 Competències Bàsiques (C.B. a partir d’ara) que l’alumnat ha de desenvolupar a l’educació bàsica i que emmarquen el currículum (Annex 1 del decret 143/2007) per que l’alumnat aprengui a “ser i actuar de manera autònoma”, “Pensar i Comunicar”, “Descobrir i tenir iniciativa” i “Conviure i habitar el món”. 


S'ha consensuat que la metodologia de treball que es seguirà amb l'alumnat per desenvolupar la Unitat d’intervenció en l’àmbit sociolingüístic, tindrà dos focus, un pel dimarts: exposicions dels seus llocs de procedència i els divendres debats oberts de temàtiques d'interès per l'alumnat relacionats amb les carències d'hàbits relacionals que hem detectat (prioritzant les temàtiques que més intervenció necessiten), tot enmarcat per un sistema d'avaluació, autoavaluació i coavaluació constant i sistemàtic, que els farà prendre consciència de la seva evolució,   carències i triomfs:
  • DIMARTS un cop distribuits  en parelles o petits grups segons procedència  (Marroc, Pakistán, Granada, Equador, Bolivia, Badalona...)  junts faran una presentació-exposició, el màxim acurada, de cada regió a la resta de companys d’aula. No cal dir els beneficis que això comporta, tant pels integrants de cada grup, com pels que rebran les exposicions.  Es traçarà un calendari (que es penjarà a l’aula), on cadascú veurà quin dia li toca exposar i quin dia hi ha cada exposició dels companys.  Evidentment que el metre serà un referent a l’hora d’ajudar-los a confegir-ho i cercar imatges, seleccionar informació rellevant...    El que s’intenta és aconseguir que aprenguin a treballar en grup i a respectar les aportacions dels altres, així com les diferents idiosincràcies, cercant similutuds i diferències... Es preten que l'alumnat s'adoni que sap més del que es pensa ja que s’afavorirà que utilitzin els seus pròpis coneixements (vivències personals de la seva infància), que recòrin a preguntar als pares, que s’interessin i conèguin la realitat dels seus països i el millor de tot, sentir-se escoltats, augmentant així, la seva autoestima.  El mestre, també farà l’exposició del seu lloc de procedència, en els darrers dies, empatitzant, així, amb l’alumnat.
  • DIVENDRESes consensuarà amb l'alumnat les diverses temàtiques d'interès i es convidarà a l'alumnat a que cerqui noticies, enllaços, artícles... (ja sigui per internet, TV, Radio o amb retalls dels diàris gratuïts que tenen a l'abast) relacionades, que tinguin ganes de compartir i/o que els hagi cridat l'atenció, amb el que s'anirà decorant l'aula, fent que prenguin consciència del món que habiten, aprenent a debatre (amb assertivitat, empatia i un vocabulari i to de veu adequats)... el diàleg, la paraula és l'eina més potent que transforma les ments i actituds.  Alhora, s'animarà a penjar, també a l'aula, diferents missatges encoratjadors, "smiles"... per propiciar pensaments i afirmacions positives.

En quant a les intervencions individuals, per establir el calendari,, el meu tutor i jo vam considerar oportú reunir-nos abans i ja tenir-ho clar per presentar-los la proposta al professorat, així que ens vam reunir un parell d’hores abans de la reunió amb tots, per establir quin alumnat a priori, prioritzavem, que tractariem i com ho tractariem (tal i com ja he mencionat a la Sessió 4), éssent el meu Tutor el responsable de tota la part d’Orientació (en la que puntualment puc intervenir i facilitar material, si escau)  i Jo pels temes emocionals i ajudar a l’alumnat a confegir-se un Guió/Projecte de vida (aquesta part la iniciaré en aquest trimestre, no obstant, encara que acabi les pràctiques, la meva intenció (i el centre la recolza), és seguir intervenint al llarg de tot el curs (com ja he dit, l’horari de la meva feina actual em permet tenir temps real per fer-ho).

4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)

Graelles d'Avaluació del mestre:



Graella d'Autoavaluació:
Graella de Coavaluació:



- (20/06/2014) Documents per a la organització i la gestió dels centres. Orientació i acció tutorial a l’ESO. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
- Dossier de Treball del Projecte Futur
-A favor de l’èxit escolar. “Plà per la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018. Departament d’Educació”. Departament d'Educació. Generalitat de Catalunya

5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció):
Tots ens mostrem satisfets del que hem anat construint junts, tothom s’adona de la importància que té responsabilitzar-se i implicar-se, complint els compromisos i acords que sessió rera sessió anem asumint.
En aquesta sessió, concretament, tal i com he redactat a l’acta final de la sessió, valorem molt positivament el treball aconseguit ja que:
  • Hem compartir material i recursos per tancar la programació, intentant redactar un document final funcional i realista.
  • Hem consensuat l’instrument d’autoavaluació i coavaluació de l’alumnat (que era el que més els neguitejava) i alhora hem establert els instruments i ítems per anar fent el seguiment tant de l’alumnat com del professorat (documentació escrita necessària per la valoració final de la intervenció).
  • Hem redefinit el Plà i establert el període real d’implementació: del 7 d’Octubre al 9 desembre (data en què farem l’avaluació final del Plà i consensuarem les notes de final de trimestre que sortiran al boletin de l’institut).
  • Hem consensuat el període de la meva intervenció directa amb el grup de l’AO (4, 11, 18 i 25 de novembre).
  •  Hem establert el calendari aproximat per les atencions individuals amb l’alumnat (prèvi consens amb el meu tutor, cada divendres)
  • Consensuar eines i instruments comuns per a què tothom avalui a partir d’ells. és a dir, per la recollida de dades per analitzar el procés d’introducció del canvi i el resultat final.


6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies, desaharmonies amb la teoria)

He de dir, que per aquesta Fase, igual que en la Fase 1 (per concretar el tipus d’entrevista i les pautes d’observació), he necessitat molt temps de treball personal, que amb la pràctica segur que l’aniré reduïnt.

En tot moment s'ha establert un bon clima i el diàleg ha estat present en tot moment, quin gust treballar així.  Professors implicats, tolerants, esperançats, col·laboradors... bons professionals que realment tenen ganes de fer el que estan fent.  Si ja ho diuen... dedicar-se a la docència ha de ser vocacional, sinó... moriries en l’intent!

El tema de les avaluacions:
Primer de tot dir que com ja preveia que el professorat mostraria dificultats, ja tenia un esbós redactat del sistema d’autoavaluacions i co-avaluacions de l’alumnat, que m’ha facilitat explicar-los la dinàmica, així, quan el tinguin a les seves mans ja sabran que han de fer.  De tota manera, per garantir l’efectivitat dels mateixos, així com de la bona rebuda de la intervenció per part de l’alumnat, vaig optar per compromètre’m a explicar-ho directament, al dia següent a l’alumnat, així com la dinàmica que es seguiria la resta de trimestre a l’aula.

No us penseu, elaborar un document funcional d’avaluació on tots els implicats es vegin reflectits m’ha portat de cap.  Per això, el meu pas per la UOC ha estat cabdal, ja que, en moltes assignatures que he cursat, ens han facilitat una rúbrica d’avaluació, cosa que m’ha facilitat la organització personal sabent en tot moment que si volia aconseguir X nota havia de fer X coses, evidentment sempre he anat al màxim i això s’ha vist reflectit en algunes matrícules que he obtingut (no ho dic per vanitat, ho dic per orgull personal).  Conèixer el sistema d’avaluació a priori (QUÈ t’avaluaran, COM t’ho avaluaran i QUAN t’ho avaluaran) m’ha servit per calmar l’angoixa que et produeix ser “jutjat” pels altres, i això facilita que puguis anticipar-te al que rebras.

La ment humana és curiosa, sembla que necessitem anticipar-nos a les coses mitjançant imatges mentals que et preparin pel que vindrà... Suposo que l’objectiu és evitar el màxim possible el dolor que ens pot causar la situació en la que estiguem enfrascats i preveure la sorpresa del moment, com si pogéssim contralar les emocions que es deriven de la situació... ainshhhh!!!

Que complicats... no sé, en part estic d’acord amb aquest funcionament però... i lo magnífic que és viure en la absoluta incertessa de les coses? Les emocions que se’n deriven es dignifiquen i es viuen amb més intensitat... i suposo que aquí està la clau, tenim por a perdre el control!!!


En quant a les meves intervencions individuals, com ja he mencionat anteriorment, , els dijous entro a treballar a les 11h, per això he destinat aquest horari per realitzar-les i si escau, tinc les tardes del dilluns i dimecres de 16:30h a 17:30h, on l’institut ha posat a disposició de tot l’alumnat una aula d’estudi (l’annex on estava l’aula oberta el curs passat) i així aconseguim un doble objectiu: per una banda, dinamitzem l’aula de reforç, aconseguint un espai per a  que l’alumnat no estigui al carrer, i per l’altra, ajudar a l’alumnat, sobretot de l’AO, a adquirir l’hàbit d’estudi o, si més no, d’assistència.

La unitat d’intervenció en l’àmbit sociolingüístic, s’executa els dimarts i divendres per dos motius:
1.     La sessió dels dimerts vindrà després de la meva sessió de treball grupal (i de la mitja hora d’esbarjo) amb el que esperem que l’alumnat estigui més calmat, receptiu i col·laboratiu.
2.     S’ha decidit fer la següent sessió els divendres, per què, segons el calendari escolar d’enguany, per aquest primer trimestre hi ha dos dies de festa en dilluns (motiu pel qual dilluns queda descartat i que elmeu tutor utilitzarà per les sessions d’orientació) i alhora, com hem comprovat que els divendres és el dia de la setmana on l’alumnat presenta més absentisme, si aconseguim que s’impliquin amb la intervenció, aconseguirem que no faltin a l’institut, assegurant-nos la seva assistència.


I ara... a la part pràctica! Anem a implementar i fer el seguiment del Plà (Fase 3) i 
avaluar i valorar la seva continuïtat (Fase 4).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!